loisa 14/7-10

Hallå!
Tänkte just fara ut och rida men då började det ösregna, typiskt. Så jag hamnade här och tänkte passa på att slänga in ett inlägg. :)
Tänkte rida på lägdorna idag och bara låta honom busa av sig då jag ridit ganska mycket dressyr på sistone nu inför tävlingen, men då började det som sagt att regna och jag har ju inte broddar på sommaren eftersom jag inte tävlar hoppning på gräsbanor osv, då är det ju bara onödigt och lite riskabelt för skador och blablabl äh ja ni fattar. Men då blir det ju även ganska så halkit på lägdorna men vi får se hur det blir.. annars blir det väl att fara efter vägen men det kändes inte så kul då vi ofta har olika meningar om vad som är farligt och vilket håll vi ska gå haha orkaa.
Nä nu ska jag inte sura, är allmänt trött efter en sen kväll igår med kompisar;)

Vad ger ni era hästar för foder & hur mycket? 
Sorino äter Eggersmann, ett slags müslifoder och det är verkligen det bästa tycker jag! 

Classic Mix

Denna klassiska müsliblandningen utan havre är ett utomordentligt mångsidigt foder till alla hästar i normalt arbete. Classic Mix är uppbyggt på hydrotermiskt behandlat korn och majs och utan att belasta hästen med alltför höga proteinvärden, levererar Classic Mix din häst precis den energi den behöver. Dessutom ställer melass och veg. olja extra lättsmält energi till förfogande. Den ytterst smakliga müsliblandningen avrundas av ett exakt avstämt tillskott av vitaminer, mineraler och spårelement.


Det ger jag sorino just nu och det funkar hur bra som helst! I vintras när jag satte igång honom så var han lite smått galen, kunde inte skritta utan studsade mest fram och det spelade ingen roll vad man gjorde. Började då ge Örtmüsli. 

Örtmüsli

Friskt och sunt från örtängen direkt i krubban! Vår Örtmüsli kombinerar på ett unikt sätt värdefulla örter med en havrefri, lättsmält müsli av hög kvalitet som levererar naturens helande kraft direkt i krubban. En komposition av inhemska örter som främjar fria luftvägar, har en positiv inverkan på matsmältningsapparaten och en lugnande inverkan på nervösa hästar. Eller helt enkelt för hästar med dålig aptit.


Funkade även det hur bra som helst, det blev en annan häst!
Det är lite dyrare men absolut värt varenda krona, sorino var jättesvår att hålla fin i hullet förut, jag gav honom hur mycket hö som helst, nästan 1kg foder osv men inget hjälpte (och ja han var avsmaskad), dessutom så åt han med stor aptit allting.
När jag flyttade han till nina som är återförsäljare av eggersmann så började vi ge det och nästan direkt började han få lite hull och se nu, hästen har en enorm sommarmage och håller sig rund och fin året om! :)

Jag ger honom 0,5kg morgon och kväll (500 g) + 0,5kg (500 g) Mash på kvällen. Förr så hade han betfor men nu när han går på bete så blev han väldigt lös i magen av både betfor och oändligt med gräs så vi provade mash och på två dagar var det mycket bättre! På vintern får han lika mycket foder fast betfor istället för mash, och 3 kg hö morgon och kväll, FM och EM får han 2 kg hö. Så han äter ganska mycket för att vara en C ponny men det är vad som behövs för honom. Sen får han B vitamin och mineraler.
Nu på sommaren får han 2 kg hö på morgonen och 2 kg hö på kvällen.


Mash

Sedan årtionden använder erfarna hästmänniskor och veterinärer Mash för att förebygga och behandla tarmsjukdomar. Efter koliker, operationer, förstoppningar eller andra störningar i matsmältningsapparaten regulerar vår Mash tarmarnas funktion på ett naturligt sätt utan att belasta organismen. Också efter hårdare ansträngningar, efter födsel eller vid dåligt väder glädjer sig din häst åt en varm måltid. Profylaktiskt fodras Mash minst en gång i veckan, understödjande för tarmaktivitet och ämnesomsättning och ger dessutom en glänsande hårrem. Mash är också perfekt som mellanmål vid t ex distansritt.


Googlade på en bra hemsida där det står en massa fakta om olika eggersmannsorter där jag tog texterna ifrån, det finns verkligen för alla hästar.
http://www.rida.nu/eggers.htm 
Läsvärt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0