amandas ''hästhistoria''

Tänkte berätta om hela min ''hästhistoria'' alltså från när jag började rida tills idag!
Tror faktiskt inte att jag skulle ha hållit på med hästar om det inte vore för mamma, hon hade häst tidigare men inte nu då, men iallafall så hade vi folk vi kände som inte bodde så långt borta, fick rida deras D-ponny ibland då och då, hade ju ledare såklart och mamma höll i mig då jag bara var 1-2 år gammal. Red ungifär då 1 gång i veckan, ibland mer ibland mindre, de var olika.
När jag var 4 år, just innan jag skulle fylla fem så började jag på ridskola, Kågedalens Ryttarförening, KDRF, i en nybörjar grupp. Där red jag en gång veckan. Med åren började jag bli mer och mera hästintresserad och började även ta privatlektioner med ponnyn Lotus.
När jag var 7-8 år red jag mer, började rida två gånger i veckan men då var Lotus såld men istället började jag rida ponnyn Goldman.
När jag fyllde 9 år fick jag min första ponny, en B-ponny skäck som heter Cochisen, ''Fruttis''
Henne har jag lärt mig allt på, hon är verkligen perfect i allt! Även hon var riktigt busig ibland var hon min drömhäst och det är hon än idag.
Henne hade jag i 6 år, men har tyvärr växt ur henne och jag ville tävla och hon var inte direkt någon tävlingsponny. Hon åkte till en familj i Piteå i år, vitern/våren 2010. Där har hon det verkligen underbart och kan lära fler barn att rida.
Tillbaka till Goldman som jag red mycket på ridskolan, han har sommarexem och kom hem till mig varje sommar, tillslut köpte vi honom då har verkligen var less på ridskolan!
Han är börkbrun fast ser svart ut, new forest född 1991.
För ca 4  år sen köpte vi honom, jag började i högre grupper på ridskolan och tränade med honom allt mer och mer, tillslut fick vi oss ut på tävlingsbanorna, lokala. Tävlade honom en lokal hopptävling LC då vi kom 3:a, det bästa minnet med honom! Han var så fin!
Men vi kände att han blev äldre och äldre, han blev inte alls samma tiger på hoppningen längre så han blev pansionerad, han for till en som hade honom på foder i Bureå, men kom hem efter ca ett halvår.
Hans knän var inte bra längre, han har fått utslitna leder i framknäna och kan inte gå som ridhäst längre, skadan kommer för att han gått på ridskola för länge och de kommer oftast fram när dom blir gamla enligt vetrinären.
Men honom har vi fortfarande kvar men går bara i hagen och lever livet!
Då goldman blev sämre, och ville inte riktigt hoppa så tappade även jag gnistan en aning, men mamma lovade mig en ny ponny med hoppkapacitet!
Vi bestämmde oss för en D-ponny, vi provred en som varkligen var jättefin men inget som sa klick, var som inget speciellt för mig.
Andra hästen vi provred blev endå en C-ponny, jag ville verkligen titta på henne och tjatade på mamma och tillslut tittade vi även på den, och det är ponnyn jag har idag!
Indian Girl heter hon, en c-ponny 136,5 imp Danmark. Hon är en ganska het hoppponny med kapacitet, men vi har aldrig hunnit ta fram den tillsammans ännu då vi började riktigt lugnt. Tävlade lite träningstävlingar första månaderna, LD-LC och vi blev placerade på nästan alla tävlingarna!
Sedan startade vi våran första LB i Umeå där vi kom just utanför placering, hon gick som en klocka!
Sedan planerade vi in våran första reigionala LA men så skadade hon sig.
Hon tranpade sig själv med brodden på högerbak, det tog så djupt att de träffade senhinnan och det blev ett överben. Hon stod några månader för det och sen red jag igång men hon kändes inte okej, så vi tog henne till AGT kliniken och där visade hon hälta på böjprov. Eftersom hon hade stått och haft ont i högerbak av såret så hade hon belastat de andra benen fel så det hade blivit inflamation.
Men nu är vi pågång igen! Håller på rida igång henne lite smått och till hösten hoppas vi på att kunna komma ut på tävlingsbanorna igen! Vårat mål tillsammans är reigional LA, kanske MSV B beroende på hur det går för oss i framtiden.
Det är om henne jag kommer skriva det mesta om.
Men ibland kommer ni även Pedro upp i bloggen, han är min systers dressyrponny, hon hade även tidigare en ponny som hette Dajm, vunnit DM guld i dressyr två år. Men han är såld eftersom han bara var en B-ponny. Pedro däremot är D-ponny och honom rider jag ibland då och då!

Hoppas ni fått veta det mesta om mig och mitt hästliv, är det något ni undrar så är det bara att skicka iväg en komentar så svarar jag på det senare!
/Amanda.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Ska inte du börja vara med och träna för Erica sjöström i kusmark med Din ponny amanda :D ? En gång i veckan på hennes bana.. SUPER BRA är hon :)

2010-07-02 @ 15:13:23
URL: http://evi0627.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0