amanda 5/7-10

Eftersom det blivit välldigt lite inlägg från min sida idag så täkte jag berätta hur jag förbereder innan tävling och efter tävling.
Före tävling: Beroende på vilken gren jag ska tävla, men är det dressyr då letar jag reda på programmet gärna två veckor i förväg. Men alltid är man inte anmäld så långt i förväg så då blir det lite krångligare, men vi vanliga fall tävlar jag hoppning och då är det ingen bana man kommer ihåg i förväg utan du lär dig den där.
Iallafall så veckan innan ser jag till att skrivit ett ridschema före tävlingsveckan, om tex tävlingen är på lördag har jag bestämt hur och vad jag ska rida måndag-fredag. Ca tre dagar innan smörjer jag grejjerna till ponnyn riktigt noga, vill inte smörja dagen innan då jag tycker det blir halkigt, däremor mina egna stövlar smörjer jag dagen innan, ibland samma dag som tävlingsdagen. Två dagar innan skriver jag en packlista över vad jag ska ha med mig, och då är ALLT med på listan som ska med i bilen till tävlingen.
Dagen innan packar jag ner allt från listan och lägger iordning allt som ska med, schabraken tvättas osv. Duschar ponnyn och borstar extra noga. Stiger upp tidigt på tävlingsdagen så vi har gott om tid och inte stressigt.
Efter tävling: Känns det riktigt ofta som om man är trött och vill bara hem och lägga sig, men kom ihåg, du hart fortfarande en häst och den går inte ställa av.
Lastar ut ponnyn och sedan borstar henne, släpper direkt ut henne i hagen och hon rullar (såklart).
Mockar ur transporten, packar upp grejjer och sedan kan du gå hem och sova/ta det lugnt.

Det där är ungifär hur jag planerar inför och efter tävling, har ni några tips så skriv gärna:)
kram amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0