amanda 20/7-10

Nu svarar jag på frågorna från frågestunden då det inte verkar komma in några fler..
Men vi får väll ta en till snart igen så får jag hoppas det kommer in fler:)

1. En fråga om hästar!
Min morbrors tjej har en shetlandsponny om man ska köpa en såndär som man ponnyn ska ha i munnen och sen som man kan hålla i (tror det heter grimma) vilken storlek ska man ha då?
Sv: Jag tror du menar ett träns med bett som du kan rida med?
Bett och träns finns ju i olika storlekar, och alla härstar har ju olika stora huvuden även om det är samma ras, men kan tippa på att en shettis ligger på storlek shetland och ponny. Bett däremot är helt olika, det får du prova dig fram på,  men det är ju något av de mindre storlekarna. Ett tips är att gå till närmaste hästaffär och fråga om bett så kan du få ett och prova om det passar bra! :)

2. Varför tävlar inte Adelina Pedro själv? :)
SV: Hon gillar mera träning än tävling, men hon tävlar lite smått på närmare tävlingar :)

3.
-jag undrar hur många som läser eran blogg per dag?
-När började du rida?
-Hur många hästar har du haft?
-favvohäst?
-har du ridit islandhästar nån gång?
-är häst ditt favoritdjur?
SV: - Har märkt att statiskiten varierar mycket mellan dagarna, vissa dagar har vi haft upp mot 95 unika läsare, men vanligast mellan 50-60 unika.
- Började rida när jag var 4 år.
- 3 egna ponnyer.
- Favoriter är väldigt svåra att säga, då jag tycker bra om många!
- Ja, vi har varit på ett islandshäst läger med familjen för några år sedan.
- Gillar alla djur, men häst är bäst.

4. Är Pedro den hästen som var med i Ponnyakuten? :P Isf har ni gjort ett galet bra jobb med honom!
SV: Nej, det är inte samma pedro som var med i ponnyakuten, men visst är dom ganska lika?:)

5. när gia blir helt frisk och du börjar tävla igen, kommer du gå upp på höga höjder då eller kommer du bara ligga på dom låga?
SV: Såklart börjar jag nu på att hoppa igång henne på det låga, första tävligen vet jag inte vilken höjd vi kommer ligga på.
Men senare kommer jag såklart gå upp till de högre höjderna:)

6. -vad är det högsta du hoppad en bana på ponny och vilken ponny var det?
SV: Det högsta jag hoppat bana med ponny är 110 cm, och det var med gia:)

7. vad har du för hjälm? :)
SV. Jag har tre hjälmar, men märkeshjälmen är en GPA evolution.

8. *hur länga har du tänkt rida ponny?
*vilket gymnasium vill du gå på?
hehe int så bra frångor men kom typ int på nå bättre :]
SV: * Jag tänker nog rida ponny tills jag är 18 då jag inte är så lång:) men man vet ju aldrig.
* Oj, svår fråga.. ville först gå något hästgymnasium, men blir nog att gå teknik eller något liknande.

9. Kommer du att hinna få igång Gia tillräkligt till ponnylokala 18 september?
SV: Ja, den har jag planerat in att tävla:)

10. Vad tycker du jag ska andvända för bett på min B-ponny som drar iväg med mig hela tiden? Hon biter fast i bettet och jag kan inte stanna henne i galoppen..
SV: Vad andvänder du för bett nu? I första hand ska man alltid ta ett vanligare bett tex tredelat eller tvådelat, men funkar inte det så kan du alltid prova pelhambett eller kimblewick :)
Men kom alltid ihåg, inget bett är starkare än människans hand.

Hoppas ni är nöjd med svaren:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0