loisa 22/8-10

Ute regnar det och är grått och trist, inte särskilt varmt heller.
Jag hann som aldrig inse att det var sommar, sommarLOV som man längtar ihjäl sig efter ungefär från dag 1 av skolan. Nu har jag iaf. insett att skolan börjar om imorgon och då är det ett helt år kvar till sommarlov...

Har bestämt mig för att lära mig att fota! Visst kan jag fota men då har jag ju alltid på Auto eller springgubben, så nu ska jag bli duktig att ta med kameran till stallet och fota hästarna i hagen, kanske fota kompisar när de rider oftare osv. så jag LÄR mig fota manuellt. Har provat någon gång men ganska fort gått tillbaka till det gamla, det är inte lätt att få det snyggt! :O
Någon som har tips vad man ungefär ska ha för inställningar när man fotar hästar (manuellt då) både ute och inne i ridhus? Blixt eller inte, ska man ha zoomen på manuellt också eller ska den fortsätta vara på auto? Blir det bättre bilder om man har på den här runda grejen runt linsen? Ja ni fattar, jag kan ingenting om kameror egentligen. Har en Nikon D40 men funderar starkt på att byta till en Nikon D90 eller Nikon D5000, eller helt enkelt någon annan kamerasort, Canon, Sony? Min är ganska utsliten, har ju pepprat med bilder och den är ju ganska gammal så bilderna har börjat bli matta och den vill inte hitta focus...
Skulle vara jättetacksam om någon ville hjälpa!



Sen en liten fråga, vill ni hellre ha BILDER eller FILMER då vi rider? :)


Kommentarer
Postat av: Halllleluja

Båda men det skulle vara roligt att se filmer när ni rider. :)

2010-08-22 @ 18:53:25
Postat av: wilma

både och!

Eran blogg äger:D

Jag är typ beroende av den:)

2010-08-22 @ 19:24:19
URL: http://foreverlove.devote.se
Postat av: Jenna

Jag fotar med en Nikon D90, är dock min första systemkamera och har inte haft den allt för länge så har inte lärt mig så mycket än! Men den verkar då duga riktigt bra och jag tror att jag kommer kunna utvecklas som fotograf med den utan att kameran säger stopp!



Men bästa tipset för att fota manuellt är, testa dig fram och se vad som blir bra! Första gången jag testade blev bilden bara en svart ruta!

2010-08-23 @ 16:25:08
URL: http://[email protected]
Postat av: Ida

Filmer är roligare :D

2010-08-25 @ 08:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0